Theatrale spanning in te weinig gehoorde muziek


Nog steeds is de te weinig gehoorde operamuziek van Schubert een geheim-tip voor liefhebbers. Het deed uitzien naar Mein Traum, waarop dirigent Raphaël Pichon met zijn Ensemble Pygmalion nu eens geen Franse barok brengen, maar Duitse 19de-eeuw. Mein Traum is opnieuw een concept-project dat meervoudig excelleert.

Uitgangspunt is een romantische tekst van Schubert zelf over ontheemd zijn. Die tekst vormt het skelet van ruim vijf kwartier aan geweldig gespeelde, in stemming uiteenlopende muziek – van Schuberts Unvollendete (in delen) en aria’s uit zijn opera’s (en die van Von Weber) tot koorstukken (oa Schumanns Meerfey). Een hoofdrol heeft Stéphane Degout met zijn lenige en toch warm-verlangende bariton: ideaal. Sopraan Sabine Devieilhe excelleert in Schuberts ‘Ave Maria’, sopraan Judith Fa is een ontdekking. De hupse violen en elegante portamenti (Lazarus) zijn tekenend voor de energie en theatrale spanning die ook de Unvollendete typeren.

Lees verder…….