Florentina Holzinger sleurt het publiek in ‘Ophelia’s Got Talent’ mee in haar uitzinnige beeldenstorm

Recensie Theater

Dans ‘Ophelia’s Got Talent’ van Florentina Holzinger, de openingsvoorstelling van het internationale performancefestival Feeling Curious in Rotterdam, is een uitzinnige draaikolk van overdrijving, ‘echte kunst’ en huiveringwekkend fysiek theater, uitgevoerd door een heerlijke, koddige all female cast.

Scène uit de voorstelling ‘Ophelia’s Got Talent’ van Florentina Holzinger en de Berlijnse Volksbühne.
Scène uit de voorstelling ‘Ophelia’s Got Talent’ van Florentina Holzinger en de Berlijnse Volksbühne. Foto Gordon Welters

Nieuwsgierig, dat was het publiek zeker bij de openingsvoorstelling van het internationale performancefestival Feeling Curious in Rotterdam. Nieuwsgierig, terwijl degenen die het werk van de Oostenrijkse Florentina Holzinger kennen, wel weten wat hen in Ophelia’s Got Talent zo ongeveer te wachten staat. In elk geval géén logisch, lineair, smaakvol of minimalistisch theater. De waarschuwing op de site van Theater Rotterdam wakkert de hoop op een ‘ouderwetse’ Holzinger-creatie aan: de voorstelling bevat automutilatie, bloed, naalden, expliciete voorstelling of beschrijving van fysiek of seksueel geweld. Liefhebbers verkneukelen zich bij voorbaat.

De anarcho-post-feministische Holzinger is tegenwoordig verbonden aan de gerenommeerde Berlijnse Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz en benut de middelen die haar daar ter beschikking staan volop. Tot en met een levensechte helikopter die uit de nok neerdaalt en een heus zwembadje. De all female, all naked cast (de weerbarstige en ironische Saioa Alvarez Ruiz als een van de toppers) is vaste prik.

Water is het verbindende element in de revue-achtige collage Ophelia’s Got Talent, water als ‘bloed van de aarde’ zoals tegen het einde van de voorstelling wordt gezegd. De voorstelling begint zoals de titel al doet vermoeden met een parodie op een televisietalentenjacht, inclusief een jury met een over-emotioneel (Inga Busch), een onvoorspelbaar (Ruiz) en een ietwat catatonisch, streng-doch-rechtvaardig (Renée Copraij) jurylid. Annina Machaz praat zowel tv-programma als voorstelling aan elkaar, dit keer uitgemonsterd als drankzuchtige Kapitein Haak.

Lees verder…….