De beste klassieke muziek van 2022 volgens NRC-recensenten

Klassiek Wat waren de beste concerten en albums van het jaar? In hun persoonlijke top 5’s kijken de recensenten van NRC terug op 2022. Nog altijd kan een uitvoering van de ‘Matthäus’ op nummer één staan in zo’n persoonlijke toplijst. Voor iemand anders was de onlangs voltooide ‘Eerste symfonie’ van Joey Roukens het beste concert van het jaar. Terwijl wie een concert meemaakte op een bevroren meer in Noorwegen dat natuurlijk een plaats geeft in de top.

Rahul Gandolahage

Klassiek

  1. Steefs O. Show op O. Festival Rotterdam

    Op de voet gevolgd door Operetta Land van De Nationale Opera, oftewel: de creaties van beeldend kunstenaar en theatermaker Steef de Jong dit jaar. Zijn speelsheid, vindingrijkheid, droge humor, zijn enorme zendingsdrang voor zijn geliefde operette en natuurlijk zijn gigantische kartonnen uitklapdecors: het is mijn ideale samensmelting van klassieke muziek en humor.

  2. Die Zauberflöte op de Salzburger Festspiele

    Een prachtvoorstelling, deze versie van Mozarts Toverfluit: opa las het sprookje voor aan zijn kleinkinderen, en hun hele huis en alle mensen erin veranderden voor je ogen in een kinderfantasie.

  3. Der Freischütz van Weber door De Nationale Opera

    Een meta-opera die aan de haal ging met het sprookje, zonder het sprookje geweld aan te doen. Hoe? Door het te vertellen, maar niet uit te voeren. En tóch zag je het sprookje. Gevalletje had je bij geweest moeten zijn.

  4. Hannes Minnaar met de 24 preludes en fuga’s van Sjostakovitsj

    Gekkenwerk, alle 24 preludes en fuga’s van Sjostakovitsj, tweeënhalfuur pianomuziek, uitvoeren op één avond. Pianist Hannes Minnaar deed het op het Schiermonnikoog Festival. En hoe. Onvermoeibaar en tot en met de laatste fuga uitgedacht en ingeleefd. Trance-opwekkend, slopend goed.

  5. IJsmuziekfestival in Noorwegen

    De klank van één vingertik op een gestemd blok ijs, dat is de barre reis naar de vrieskou van een nachtelijke ijsvlakte meer dan waard. Dat geluid hoor je alleen op het IJsmuziekfestival van percussionist Terje Isungset op het Bergsjøenmeer in Noorwegen.

Joost Galema

Klassiek

  1. Der Freischütz en Turandot van De Nationale Opera

    De litanie over de ‘macht’ van regisseurs in de operawereld is lang, maar in sommige gevallen geven ze gedateerde verhalen een opwindend tweede leven. De Russische regisseur Kirill Serebrennikov transformeerde de belegen duivelslegende van Webers Der Freischütz tot een fantastische satire op het operabedrijf. En Barrie Kosky bedacht een briljante oplossing voor het slot van Puccini’s onvoltooide Turandot.

  2. De theatrale voorstelling Eden van Joyce DiDonato

    Na haar concertreeks In War & Peace overtuigde de Amerikaanse mezzo Joyce DiDonato in het Concertgebouw opnieuw met de theatrale voorstelling Eden over de problematische band tussen mens en natuur. Tegelijkertijd is haar voorstelling een fascinerende reis door de muziekgeschiedenis.

  3. Mahlers Eerste Symfonie door het Nederlands Philharmonisch Orkest

    Rond chef-dirigent Lorenzo Viotti van het Nederlands Philharmonisch Orkest en De Nationale Opera is altijd zoveel te doen, dat je bijna zou vergeten dat hij een voortreffelijk musicus is. Hij opende in het Concertgebouw nieuwe vergezichten in Mahlers Eerste Symfonie.

  4. Love is Crazy van Sven Ratzke en Holland Baroque

    Liefde is gek. Altijd al geweest ook. Kort door de bocht belichaamt zanger Sven Ratzke in TivoliVredenburg de waanzin en Holland Baroque de liefde. Samen laten beiden de oude en de moderne wereld onweerstaanbaar versmelten tot nieuwe verbintenissen.

  5. Erfgenamen van vernieuwer Willem Breuker

    De uitreiking van de Willem Breuker Prijs voor nieuwe muziek op 4 november in het Bimhuis was een toonbeeld van plezier in het musiceren, en van hoe muziek ons ten diepste kan raken. Vernieuwers als violist Diamanda La Berge Dramm en het duo van luitist Mike Fentross en basklarinettist Maarten Ornstein vonden een fantasierijk en betekenisvol evenwicht.

Joep Stapel

Klassiek

  1. Eerste symfonie van Joey Roukens door het Rotterdams Philharmonisch Orkest

    Op zijn veertigste vond Joey Roukens het tijd voor een heuse ‘symfonie’ in vier delen. Eclectisch en veelkleurig was Roukens’ eigenzinnige orkestmuziek altijd al, maar hier bereikt hij qua technisch vernuft en vormgevoel een nieuwe mijlpaal. De Eerste van Roukens is een meesterstuk dat vele luisteraars verdient.

  2. Ithaka Symphony van Otto Ketting door het Residentieorkest

    Tien jaar na zijn dood stond componist Otto Ketting weer in de schijnwerpers. Musicoloog en componist Elmer Schönberger publiceerde een knappe biografie én toverde in het Haagse Amare Kettings anti-opera Ithaka om tot symfonie. In die vorm schitterde Kettings briljante muziek volop.

  3. Pianoconcert in G van Ravel door Martha Argerich en het Rotterdams Philharmonisch Orkest

    De legendarische pianist Martha Argerich betoonde zich in De Doelen een en al blakende levenslust in het Pianoconcert in G van Ravel, begeleid door Lahav Shani en zijn Rotterdammers. Ruim tachtig is ze, maar Argerichs spel is nog altijd even nauwkeurig, vitaal en onwaarschijnlijk verfijnd.

  4. The book of water van Michel van der Aa door Amsterdam Sinfonietta

    Componist en regisseur Michel van der Aa flikt het weer, ook tijdens de première in het Teatro Goldoni in Venetië. The book of water is inventief multimedia-theater zoals hij daar patent op heeft: een indringend portret van een dementerende man die zich vastklampt aan kennis, terwijl het water stijgt.

  5. Circulus/Coro door het Radio Filharmonisch Orkest

    Is Berio’s Coro op cd al indrukwekkend, live op het Holland Festival in de Gashouder was het adembenemend: een soort klinkende action painting voor veertig zangers en veertig instrumentalisten o.l.v. Matthias Pintscher. Met Robin de Raaffs gistende en fonkelende pianoconcert Circulus als ideale pendant.

Mischa Spel

Klassiek

  1. Matthäus-Passion door Raphael Pichon en zijn ensemble Pygmalion

    Hoogglanzend raffinement en eredivisie-zangers tekenen de Matthäus-Passion van Raphael Pichon en zijn Ensemble Pygmalion. Over smaak valt in barokmuziek uitstekend te twisten, niet echter over de elegantie en perfectie van deze uitvoering uitgegeven door Harmonia Mundi. Pichon kiest voor snelle tempi en grote contrasten en realiseert daarmee een olympische, intelligente en geoliede Matthäus.

  2. Chanson d’amour door Sabine Devieilhe en Alexandre Tharaud

    Sopraan Devieilhe heeft een stem als bronwater in de namiddagzon, podiumprésence, een antenne voor poëzie én de gave alle nuances tot uitdrukking te brengen. Het recital in het Concertgebouw waarop ze haar album Chanson d’amour met Franse mélodies zong, bood puur liedgeluk.

  3. Strauss’ opera Der Rosenkavalier door de Muntopera Brussel

    Een lach, een traan en dat soms tegelijk – het zijn nogal eisen waaraan Strauss’ opera Der Rosenkavalier (1911) moet voldoen. Deze voorstelling vinkte veel van die wensen af. Orkestraal zelfs alle.

  4. Mozart en Sibelius door het Concertgebouworkest olv Klaus Mäkelä

    Een Mozart-requiem in ijltempo was het toetje na een diepe Sibelius-uitvoering. Maar in alles voelde je: het Concertgebouworkest bloeit onder aanstormend chef-dirigent Klaus Mäkelä (26) en diens mix van muzikaliteit, enthousiasme en innemend overwicht.

  5. Beethovens Symfonieën 6 t/m 9 door symfonieorkest Concert des Nations en Académie Beethoven 250

    Nu nog napraten over het verzopen Beethovenjaar 2020? Graag! Deze geweldige Beethoven-opname door Jordi Savall (Uitgegeven door Alia Vox) vloog volkomen ten onrechte onder de radar door. Vlammend, helder, ontroerend, menselijk: je blijft luisteren.

Lees verder…….