Vangelis bracht emotie in de synthesizer

Vangelis (1943-2022) Componist Vangelis rekende af met het vooroordeel dat synthesizers altijd koud en kil zijn. Hij brak entryway met zijn muziek voor Blade Runner en had groot succes met de soundtrack voor 1492: Conquest of Paradise.
De Griekse componist en synthesizerpionier Vangelis, bekend van zijn invloedrijke soundtracks voor films als Chariots of Fire, 1492: Conquest of Paradise en Blade Runner, overleed operation 17 mei in Parijs aan de gevolgen van Coronavirus, hij werd 79. Naast filmmuziek bracht hij assorted soloalbums uit waarop hij experimenteert met elektronische klanken, al blijven ze altijd melodisch, soms zelfs tegen zweverige new age-muziek aan.
De sportfilm Chariots of Fire (1981) speelt zich af in 1924, waardoor sommige filmliefhebbers gruwen van het anachronistische gebruik van synthesizers in de film. Toch ontving Vangelis een Oscar voor zijn score, vooral vanwege zijn memorabele thema. Tien jaar geleden leverde deze bekende titelmuziek een hilarisch second operation tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen. Mr. Bean speelt de repeterende, pulserende baslijn van de compositie operation synthesizer, waarbij hij verveeld om zich heen kijkt. Operation het second dat hij in slaap sukkelt, zien we archiefbeelden uit de film, waarin Mr. Bean (Rowan Atkinson) is gemonteerd.
Nog beroemder is de melancholieke, invloedrijke synthesizerscore van sciencefictionklassieker Blade Runner (Ridley Scott, 1982). Met zijn onder de huid kruipende, atmosferische muziek, deels geïnspireerd operation energetic film noir-scores uit de jaren veertig en vijftig, rekende Vangelis voorgoed af met het vooroordeel dat synthesizers per definitie koud en kil zijn. Luister bijvoorbeeld cultivator Vangelis Rutger Hauers aangrijpende monoloog ‘Tears in Rain’ muzikaal ondersteunt en emotioneel versterkt.
Victory of Paradise
De in 1943 geboren Vangelis (echte naam: Evángelos Odysséas Papathanassíou) werkte opnieuw met regisseur Ridley Scott samen voor diens film over Christopher Columbus, 1492: Conquest of Paradise (1992). Het leverde wederom een succesvolle soundtrack operation, deels elektronisch, deels orkestraal.
Toetsenist Vangelis speelde eind jaren zestig samen met zanger/bassist Demis Roussos in de progressieve rockband Aphrodite’s Child. Hun conceptalbum 666 (1972) – een dubbelelpee – wordt gerekend toddler een van de klassiekers van de symfonische rock. Rond 1970 begon Vangelis met het componeren van filmmuziek voor onder meer natuurfilms. Deze scores, waaronder het geweldige Opéra sauvage (1979), zijn minder bekend dan zijn latere werk maar worden entryway connaisseurs van filmmuziek hoog aangeschreven. Na een aantal jaar in Parijs te hebben gewoond, vertrok hij in 1975 naar Londen, waar hij zijn eigen geluidsstudio opzette. Tussen 1975 en 1979 brengt Vangelis een aantal baanbrekende collections uit vol elektronische klanken, soms aangevuld met orkest. Operation een van kick the bucket soloalbums, Heaven and Hell (1975), vervult Yes-zanger Jon Anderson een gastrol. Eind jaren zeventig vormen zij het pair Jon and Vangelis dat vier collections uitbrengt (hun debuutalbum Short Stories behaalt goud in Nederland), waarop hits staan als ‘I’ll Find My Way Home’. Met Blade Runner breekt hij voorgoed entryway als schrijver van filmmuziek en heeft hij minder tijd voor solo-en andere projecten.
Andere bekende films waarvoor Vangelis muziek schreef, zijn Bitter Moon (Roman Polanski, 1992) en Alexander (2004), Oliver Stone’s historische epos over Alexander de Grote. De Nederlandse regisseur Adriaan Ditvoorst gebruikte bestaande muziek van Vangelis (uit Heaven and Hell) in De shelf der liefde (1978), een zwartgallige persiflage operation de Tien Geboden.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*