Lanois zocht bij Dylan naar voodoo tussen de groeven


„Postzegels verzamelen voor de denkende mens”, noemde journalist Robert Christgau de obsessie van Dylanfans voor onuitgebracht materiaal van de meest productieve en suf-geanalyseerde singer-songwriter aller tijden. The Bootleg Series springen daar gretig op in. Nummer 17 (4 lp’s, 2 of 5 cd’s en in zijn geheel op Spotify) behandelt de sessies voor het album Time Out Of Mind (1997). Voor de 55-jarige Dylan werd het een artistieke en creatieve triomf: hij won er drie Grammy’s mee en het was zijn bestverkochte album in lange tijd. Toch speelde op de achtergrond zijn frustratie over de manier waarop de muziek tot stand was gekomen. Co-producer Daniel Lanois drukte een groot stempel op de sound en de sfeer: Dylans spontane werkwijze clashte met Lanois’ moeizame zoektocht naar de voodoo tussen de groeven.

Fragments begint met een nieuwe mix van het complete album, waarin vooral Dylans stem prominent naar de voorgrond is gehaald. Je kunt dat geschiedvervalsing noemen, maar de muziek met Dylan-klassiekers ‘Not Dark Yet’ en ‘Make You Feel My Love’ wint aan transparantie, bijvoorbeeld in de orgelpartijen van Jim Dickinson die was ingevlogen voor een authentiek bluesgevoel. Voor de postzegelverzamelaars is er boeiend restmateriaal, zoals een pril ‘Mississippi’ dat pas op Love and Theft (2001) zijn definitieve vorm zou vinden en de mooie ballad ‘Red River Shore’ die het album evenmin haalde. Een hele cd met nummers die ook al op Tell Tale Signs: Bootleg 8 stonden doet overbodig aan: je moet er maar net 145 euro voor over hebben.

Lees verder…….