Bad Bunny kiest niet de makkelijke weg, maar vergeet wel te schrappen

Recensie

Tijdens het luisteren de hele tijd checken of je al bij het eind bent: niet echt een goed teken. Nadie sabe lo que va a pasar mañana (Niemand weet wat er morgen gebeurt), het nieuwe album van de Puerto Ricaanse superster Bad Bunny is dan ook 22 nummers en bijna anderhalf uur lang. Prima als het zou bulken van de niet-aflatende energie, maar het album mist afwisseling.

Bad Bunny (Benito Antonio Martínez Ocasio) volgt zijn stuiterende blockbuster Un Verano Sin Ti op met een donker album vol trapbeats en dreigende raps, en maar weinig reggaeton. Weg is de strandtentsfeer, het hete zand en de cocktails. Dit is terug naar de stijl waarin hij begon.

Het is tof hoe strijkers het album openen, en dat daar zelfs nog een sample van Charles Aznavour in past. Ook de housebeats hier en daar zijn stijlvol en houden je bij de les. De energie wordt lekker opgevoerd in ‘Cybertruck’ en ‘Telefono Nuevo’, en ook in ‘Baby Nueva’ zit genoeg peper. Sterk is ‘Mercedes Carota’ met landgenoot Yovngchimi, met een sterk straatlevensfeertje, en ook de single ‘Where She Goes’ (al goed voor ruim 500 miljoen streams). Maar veel andere tracks gaan op elkaar lijken.

Toen dit album afgelopen maandag werd aangekondigd verschenen meteen nep-tracklists met sterren als SZA, J Balvin en Rosalía. Maar gastbijdrages zijn er alleen van de relatief onbekende artiesten Mora, Bryant Myers, Luar La L, Yuvngchimi en Young Miko. Niet erg – het siert Bad Bunny dat hij niet de makkelijke weg kiest en niet gewoon nog een Feest Bunny-plaat maakt vol grote namen. Was hij nog maar even flink met de kaasschaaf over de tracklist heengegaan om wat filler te schrappen.

Lees ook: Reggaetonster Bad Bunny is het boegbeeld van een nieuwe generatie https://www.youtube.com/watch?v=Pt0gH4H_NQw

Lees verder…….