De fantasiewereld van Sanja Marusic moet net echt lijken

Interview

Foto’s De nieuwe serie van Sanja Marusic draait om balans. „Soms raken we juist los van elkaar.”

De vrouw staat voor een vuurrode struik, onder een intens blauwe lucht. Haar naakte benen en rug zijn zonnegeel, net als de baby op haar heup. Ze houdt het kind dicht tegen zich aan, terwijl ze haar schouder tussen de dichte bladeren duwt. Wil ze schuilen? Verdwijnen misschien?

De Kroatisch-Nederlandse fotograaf Sanja Marusic (30) kreeg onlangs een mail van een klant uit de Verenigde Staten die de foto wel móést kopen, nadat ze hem online had gezien. De vrouw, die ook een gezin heeft, schreef dat ze op dat moment net had gehoord dat haar moeder ernstig ziek is. „Ze begreep zelf niet waarom”, vertelt Marusic, maar voor haar voelde de foto heel persoonlijk.”


Lees ook: Fotografe Nadine Stijns gaf haar dochter Senna de hoofdrol in een unheimische fotoserie tijdens de eerste lockdown

Toeval? Of speelt er meer? Marusic stond met haar zoontje Sasha model voor de foto. En toen die gemaakt werd, wist ze nog maar een week dat haar eigen moeder borstkanker heeft. „Normaal sta ik uitbundiger op mijn foto’s. Sterker. Maar de eerste dagen van dit project was ik terneergeslagen. Ik besefte hoe fragiel het moederschap is.”

Sanja Marusic

Mensen worden wel vaker geraakt door een beeld waarvan achteraf blijkt dat ze hetzelfde meemaken, of hebben meegemaakt, als Marusic toen ze het maakte, zegt ze. „Ik creëer fantasiewerelden die mijn gevoelens visualiseren. De emotie, dat is wat ik wil dat de kijker herkent. Niet Sanja, niet Sasha, niet de plek.”

Al vanaf haar veertiende, vijftiende maakt Marusic dit soort zelfportretten, eerst met een simpele camera van haar moeder – die overigens inmiddels een positieve prognose heeft. Marusic’ man , muzikant Lars Kroon, verscheen later ook in haar werk. Hij vaak nog onherkenbaarder dan zij: gefotografeerd op zijn rug, of met zijn gezicht verstopt achter een arm of been.

Na een week of twee fotograferen is Marusic nog maanden bezig met het bewerken van de beelden. „Ik knip gebouwen weg met Photoshop, voeg planten en sculpturen toe, verander vormen en kleuren. Het zijn fantasiewerelden. Maar tegelijkertijd moet het net echt lijken, vind ik.”

In 2020 maakte Marusic twee series over haar zwangerschap. Waar die foto’s gingen over „kracht en vrijheid”, omdat zij haar zwangerschap zo ervoer, draait haar nieuwste serie With You (Part Two) om het zoeken naar balans. „Je ziet een nieuwe drie-eenheid, een jong gezin dat een nieuwe vorm probeert te vinden. Soms gaat dat heel harmonieus, soms minder. Dat zie je ook aan onze houdingen. We balanceren op een been, de een tilt de ander, of we raken juist los van elkaar.”


Lees ook het interview met Marusic over de foto’s van haar zwangerschap

Marusic wil meer series maken rond haar opgroeiende zoon. „Hij is nu anderhalf, dus hij begint te lopen, te klimmen. Dat zorgt weer voor een andere dynamiek.” Het lijkt het haar „heel cool” om de fantasiewerelden samen met Sasha te bouwen als hij een jaar of zes, zeven is. „Dat we samen de poses verzinnen, foto’s verknippen en inkleuren. Dat je zijn stem ook hoort klinken.”

Krijgt ze weleens kritiek omdat ze Sasha in haar werk betrekt, terwijl hij nu nog niet kan zeggen of hij dat wil? „Achter mijn rug gebeurt dat vast wel”, zegt Marusic. „Maar ik hoor vooral positieve reacties. Mensen die zeggen dat ze ook graag zoiets moois van zichzelf als baby hadden gehad, of dat ze het inspirerend vinden hoe wij als gezin kunst maken.”

Sanja Marusic

Het afblazen van haar tentoonstelling op de grote internationale kunstbeurs Paris Photo was voor Marusic „een van de vervelendste dingen van corona”. Ze hoopt snel op nieuwe kansen. „Ik mis de exposities. Zien wat mijn foto’s doen met mensen. Of ze lang blijven staan. Teruglopen. Je vertellen wat ze erbij voelen. Dat is heel anders dan een hartje op Instagram.”

Lees verder…….